
Språkombud
Språkombudsrollen
Språkombud är medarbetare med uppdrag att stödja kollegor när det gäller språkutveckling. Språkombuden arbetar med stöd av chefen för att göra hela arbetsplatsen språkutvecklande och för en bättre kommunikation. Det kan både handla om att stödja dem som har ett annat modersmål än svenska och att hjälpa kollegor i frågor om vardaglig språkanvändning.
Som språkombud passar den som är nyfiken på språk och kommunikation, och som vill och vågar tala inför kollegor och chefer. Språkombud kan ha svenska som modersmål eller som andraspråk och behöver behärska svenska språket väl.
Det är bara den som har gått språkombudsutbildning som får kalla sig språkombud.
Varför utbilda språkombud?
Att arbeta med språkombud i en organisation ger möjligheter till språkutveckling på ett brett plan som leder till att språket stärks hos individer men också i hela arbetsgruppen. Genom att medvetandegöra hur språket används kan man arbeta för en god kommunikation inom sin verksamhet samt för att alla medarbetares kompetens tillvaratas.
Språkombudets roll i praktiken
Under utbildningen får deltagarna på olika sätt träna på hur dem kan sprida sin nyvunna kunskap till sina kollegor.
Vad ingår i uppdraget för språkombud?
Att ha ett särskilt ansvar för frågor om språkutveckling på arbetsplatsen
Att stötta kollegor i frågor som gäller språkutveckling, till exempel vid dokumentation, telefonsamtal med mera
Att tillsammans med chefen arbeta för att göra hela arbetsplatsen språkutvecklande
Att använda olika verktyg för att säkerställa att informationen uppfattas av alla medarbetare