
Att ha ett språkombud på arbetsplatsen är ett konkret sätt för dig som arbetsgivare att skapa ett öppet klimat när det gäller språkfrågor. Det främjar god kommunikation och skapar en inkluderande, språkutvecklande arbetsmiljö.
Ett språkombud är medarbetare som, i samarbete med chefen, har ett särskilt uppdrag att stärka språkanvändningen i vardagen. Tillsammans verkar de för att göra hela arbetsplatsen till en miljö där språkutveckling är en naturlig del av det dagliga arbetet.
Språkombudens insatser stärker inte bara den enskilda individens språkliga förmåga, utan bidrar också till att höja kvaliteten i den interna kommunikationen. Det handlar om att stödja kollegor, inte bara de med annat modersmål än svenska och att arbeta för en tydlig och begriplig kommunikation i exempelvis dokumentation, arbetsplatsträffar, instruktioner och telefonsamtal.
Ett språkutvecklande arbetssätt minskar risken för missförstånd, skapar trygghet och gör att fler medarbetare känner sig delaktiga och kan bidra fullt ut. Stöttning vid dokumentation skapar trygghet hos enskilda medarbetare och viljan att dokumentera ökar. Korrigerande språklig feedback ökar kvaliteten på dokumentationen och den muntliga kommunikationen.
Vad innebär uppdraget för språkombud?
Språkombudet har ett tydligt uppdrag som utformas i samverkan med närmaste chef. Uppdraget innebär att:
Driva språkfrågor och bidra till ett språkutvecklande arbetssätt på hela arbetsplatsen
Stödja kollegor i språkliga frågor, exempelvis vid skriftlig dokumentation, muntlig kommunikation och i möten.
Använda språkutvecklande verktyg och metoder för att säkerställa att viktig information är tillgänglig och begriplig för alla.
Integrera språket i arbetsmiljö- och kvalitetsarbetet, så att språklig medvetenhet blir en självklar del av vardagen.
Hjälper till att ta fram rutiner för vikarier och nyanställda.
För att få kalla sig språkombud krävs att medarbetaren genomgått en särskild utbildning till språkombud. Det ger kunskap, trygghet och legitimitet i uppdraget – och stärker hela arbetsgruppen.
Språkombudets roll i praktiken
Under utbildningen får deltagarna på olika sätt träna på hur dem kan sprida sin nyvunna kunskap till sina kollegor.
Språkombud
Vinster för verksamheten
Att utbilda språkombud innebär en långsiktig investering i verksamhetens kompetensförsörjning. En språkligt trygg arbetsmiljö underlättar samarbete, minskar missförstånd och gör att fler medarbetare kan komma till sin rätt. En språkligt medveten arbetsplats präglas av ökad tillit, tydlighet och delaktighet – vilket i sin tur gynnar både medarbetare och brukare.
Vill du utbilda någon i din personalgrupp till språkombud?
Kontakta utbildningschef Emma Persson på emma.persson@visiblecare.se för mer information.